A kommunikációról - Dr. Székelyné Pásztor Erzsébet levele


Kedves Kollégák!



A tegnapi vezérigazgatói tájékoztatón a BKV kommunikációjával kapcsolatos megjegyzésre reagálva szeretném tájékoztatni a szakszervezeti bizalmi kollégákat úgy is, mint a dolgozókkal közvetlenül napi kapcsolatot tartó érdekképviseleti vezetőket. A kommunikációval kapcsolatos felvetés gondolom, a sajtókommunikációra vonatkozott, amire a legtöbb ember gondol a kommunikáció - mint fogalom - hallatán, amit persze nem lehet ennyire leegyszerűsíteni. Ami a sajtókommunikációt illeti, nyugodtan elmondhatom: a BKV folyamatosan kommunikál, követhető ez a honlapon, ahol visszakereshető az összes sajtóközleményünk, reagálásunk. Naponta végzünk sajtófigyelést és elemzést, hogy azonnal reagáljunk olyan hírekre, amelyek nem fedik a valóságot. Az általunk generált pozitív híreken kívül azonban sokkal inkább elégedettek lehetünk azokkal az eredményeinkkel, amelyek nem láthatóak, nevezetesen azzal, ha sikerült elérnünk, hogy egy hír ne jelenjen meg, vagy ne úgy jelenjen meg, hogy az negatív fényt vessen Társaságunkra. Ezeket Ti nem tudjátok, nem is kell, ez olyan szakmai munka, mely a kulisszák mögött folyik. Kommunikációs alapszabály egyébként, hogy lehetőleg negatív hírekhez ne adjuk az "arcunkat", az ilyen típusú megkeresésekre írásban reagálunk. A Blikk, Bors és hasonló bulvársajtó, de sokszor a mértékadó média esetében is nyilvánvaló, hogy csak a negatív hír a hír, a szenzáció hajhászás a cél. Ilyenkor viszont az tekinthető eredménynek, ha mégis megjelentetik a mi közleményeink vagy reagálásaink tartalmát. Ők egyébként főleg azokkal az esetekkel kapcsolatban keresnek meg, amelyekről azt gondolják, hogy azzal "feltárják az igazságot". Ettől függetlenül a tavalyi évről készült sajtóelemzésünk alapján megállapítható, hogy lényegesen több a Társaságunkról megjelent semleges és pozitív hír, mint a negatív. Azon nincs mit szépíteni, ha kigyullad egy busz és azt tárgyilagosan, tényszerűen megírják, vagyis csak akkor tekinthető negatívnak, ha úgy állítják be, hogy mindez azért történt, mert mi nem törődünk a járműparkkal stb.

Kommunikációs tevékenységünk elismerésének tartjuk, hogy november óta csak a Főpolgármesteri Hivatal Kommunikációs Igazgatóságával kell egyeztetnünk a Társaság kommunikációját. Ez hatalmas előrelépés, hiszen a jóváhagyási folyamat lerövidülése jelentősen meggyorsította a sajtóválaszainkat, és pozitív híreink, eseményeink kizárólag a sajátjainkként jelennek meg.

A Társasági Kapcsolatok Iroda maroknyi csapata színesítette a külső kommunikációs eszközök palettáját azzal is, hogy önálló BKV-profilt hoztunk létre a facebook-on, melyen kifejezetten pozitív hírekkel állunk elő. Tudjuk, hogy a facebook csak egy szűk célcsoportot fed le, viszont a honlap folyamatos megújulásával is lehetőséget biztosítunk arra, hogy a rólunk szóló információk naprakészen hozzáférhetők legyenek.

Azt gondolom, nem kell külön kifejtenem, hogy a kommunikáció nem csak a sajtókommunikációból, illetve annak különböző válfajaiból áll, hiszen nap mint nap találkozhattok belső kommunikációs híradásainkkal, e-hírlevelünkkel, akcióinkkal, beleértve a nyílt napokat, belső és külső rendezvényeinket, amelyek követhetők a szintén megújult Salamonon. A Mozgásban magazint pedig igyekszünk minden munkatársunk számára tartalmas, egyben szórakoztató hírforrássá tenni. Hamarosan egy közvélemény kutatást jelentetünk meg a honlapon, melyben a kérdésekkel finoman a BKV üzemeltetői státuszára, a BKV-BKK feladatok közötti különbségre (nincs BKV-ellenőr), a BKV erősségeire kívánjuk felhívni a figyelmet.

Kommunikációnak tekinthető egyébként minden megnyilvánulás, amivel az ember vagy egy cég elárul magáról valamit. Nem csak az, amit mond, tesz, hanem az is, ahogyan mondja, vagy teszi. És ide tartozik a külső megjelenés, a vizuális arculat is, amit éppen az utóbbi időben újítottunk meg és tettünk közzé. Ez alapján készítjük többek között a különböző kreatív anyagainkat, grafikai megjelenéseinket, amelyek rendszeresen megjelennek a Metropolban és egyéb felületeken. Most éppen egy graffiti-ellenes kampányon dolgozunk, de egy trolis nyílt nap megszervezésében történő közreműködés az arra készített plakáttal éppúgy rólunk (is) szól, mint a rendezvényeinkre előkészített programok, múzeumpedagógiai foglalkozások, amelyek a közös múlt iránti tisztelet megnyilvánulásának formái. Ilyen a virágültetés is, amit éppen most kezdeményeztünk. Nem tudunk egy BKV virágoskertet kialakítani, de igenis, tudunk egy olyan szemléletet támogatni, amely saját környezetünk közös szépítéséről, a természet szeretetéről, a közös tevékenység élményéről, a gondoskodásról és végső soron az összetartozásról szól. A kötetlenül együtt töltött idő - mint a filmforgatásokból eredő kapcsolataink alapján szervezett ingyen mozi látogatások - is közelebb hoz(nak) minket egymáshoz, csak úgy, mint a közös foci, bográcsozás, stb. Közelebb kerülünk egymáshoz a közöttünk megnyilvánuló őszinte kommunikációval is.

Ezért is köszönöm, hogy ez a probléma felszínre került, mert ebből az látszik, hogy nem mindenki tudja, mennyi erőfeszítést tesz az a néhány ember, aki egyébként munkaidőn túl, hétvégén és ünnepnapokon is azon munkálkodik, hogy a BKV megítélése a munkatársak között és kifelé is méltó legyen a cég hírnevéhez és szakmai elismertségéhez. Örülnénk, ha együtt lehetnénk büszkék arra, hogy a BKV- nak felkészült, megbízható, felelősségteljes, tehetséges kollégái, vitathatatlan érdemei vannak – mi ezt szeretnénk minél szélesebb körben megmutatni.

Természetesen személyes beszélgetésre is nyitott vagyok. Ha valaki úgy érzi, többet szeretne tudni valamilyen témáról, vagy egy személyes élményét osztaná meg, szívesen szánok rá időt. Kollégák vagyunk – forduljunk egymáshoz, amikor szükségét érezzük!



Köszönettel és üdvözlettel: Dr. Székelyné Pásztor Erzsébet irodavezető, Társasági Kapcsolatok Iroda

Vissza a Főoldalra